torsdag 9 april 2009

Förkultur

Inför bryggningen på måndag som Patrik, jag och Maria ska göra, är det för första gången dags att göra en förkultur. Anledningen är att bryggden är menad till att få ett OG på 1079. Det ska bli en mörk stark belgisk öl, och den är redan döpt till DarkBerryBrew (DBB).

För ett jästen ska kunna ta hand om en vört med den styrkan är det rekommenderat att tillsätta ungefär 240-300 miljarder jästceller för 20 liter öl. Detta enligt den fantastiskt bra boken How To Brew av John Palmer. Vår jästpåse (Belgian Abbey Ale jäst, Brewer's Choice 1214) innehåller ca 100 miljarder celler så därför sitter en förkultur på sin plats för att öka jästpopulationen till önskat antal.

Hur gör man då detta?
Ja.. jag har påbörjat ett försök, så här gjorde jag:
1. Knäckte activator påsen i tisdags. Fick stå och svälla upp i vår "jäskammare" som håller 22 C.
2. På onsdag kväll (igår) kokade upp en liter vatten och tillsatte knappt 2dl muntons torkade maltextrakt.
3. Lät det koka i ca 20min. Efter koket hade uppskattningsvis ca 30-40% vätska kokat bort.
4. Kylde ner vörten till 22grader.
5. Tillsatte jästen (påsen hade verkligen svällt upp ordentligt) och skakade om behållaren i ca 2 min. Behållaren fick bli en vin/vattenkaraff. Silikonpluggen som jag köpt till glasdamejeann passade perfekt!
6. Ställde det i vår "jäskammare". Imorse när jag gick hemifrån bubblade det ur jäsröret ca var 10sek, nu är det nere i var 3sek.


Jag misstänker att vörten som vi kokade upp till förkulturen blev ganska stark. Borde väl egentligen ha mätt upp SG. Det finns olika bud på hur mycket extrakt som ska användas till en viss mängd vatten. Nästa gång mäter jag helt enkelt upp det. Om någon har erfarenhet av hur stark vörten blir på ovan nämnda förhållanden så tas informationen tacksamt emots.

Uppföljning kommer om hur det hela fortskrider...

3 kommentarer:

Martin sa...

Det där låter häftigt. Kanske nåt vi bör göra när det ska bryggas starkare grejer.

Fredrik K sa...

Efter diverse påläsning i ämnet och foruminlägg har jag kommit fram till att någonstans runt 2-3liter vört med OG 1040 hade resulterat i en tillräcklig stor populationsökning i vår förkultur.

Så vårt försök är inte helt rätt. Egentligen behövs alltså en större förkultur. Nu får vi se om det hinns med. Annars får vi prova med den jäst vi har och se hur väl det jäser ut när det är dags.

En bra sida att använda när man räknar på förkulturer är
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
Med nyvunna kunskaper blir det bättre nästa gång :-)

Victoria sa...

Glöm inte att uppdatera idag :-D