onsdag 9 september 2009

Kaffedags

Igår leverades det backar med tomflaskor för rengöring till Christian O, Patrik samt till mig och Victoria. På söndag är det dags att fylla GoD Stouten på flaska för att sedan lagras en bit in i December. Inte helt orelaterat kan jag påpeka att svensk 33cl returflask är hur tråkiga som helst...

På fredag eftermiddag (alternativt på lördag förmiddag) är det planerat att vi ska hämta en kanna kaffe hos Anne och Charles på Koppi. Kaffet ska vi, efter att ha fått tips av Mikkel Borg Bjergsø, ha i ölet ca ett dygn innan fyllning.

Under förra veckan gjorde jag och Victoria ett besök på Koppi och testade kaffet som Charles hade valt ut och det gick inte av för hackor. Kaffebönan är från Panama och av typen Geisha (lite info finns här och var på internet) vilket tydligen är att betrakta som en av de bästa bönorna som finns. Kaffet ska dessutom bryggas med en AeroPress!

Rostningen som Anne och Charles hade gjort gav i mitt tycke ett väldigt angenämnt och karaktärsfullt kaffe med lätta citrustoner som vi tror mycket väl kan komplettera den kaffeton som redan finns i ölet. Även om Charles påpekade att den rostningen de skulle göra till oss kanske inte skulle ge samma resultat så är jag nog övertygad om att det blir skitbra ändå.

Bilder:

Anne gillar vår öl. Det gör tydligen Charles med.

Detta är en AeroPress.

(Bilderna är hämtade från Annes Flickr och därmed hennes)

Inga kommentarer: