onsdag 3 augusti 2011

Bryggning Ekman Ale - Birthday Wave, födelsdagsöl

Den stora bryggarhelgen dag 2, (ett inlägg om dag 1 kommer inom kort).
Min syster och hennes man fyller båda 40 i år och till detta tillfälle bryggs en APA av lättare stil för att konsumeras på deras fest. Idén hade kommit upp redan i våras men blev till verklighet mitt under semestern och detta ställde till lite problem, jag har inte tillgång till någon vettig utrustning på landet för att börja sätta samman recept och ännu mindre att beställa råvaror. Men tur som var var Martin hemma och fullt uppkopplad, så efter lite diskussion över telefon hade han tagit fram ett recept och lagt en beställning på Humlegården. Tanken med ölen var att som sagt att den skulle konsumeras på festen i slutet av augusti och eftersom jag inte räknar med ett gäng ölnördar skulle det bli en lätt ale men med fin humle karaktär som lämpar sig bra som allmän sällskapsdryck. Martin baserade receptet på vår tidigare mycket lyckade Wave serie.

Bryggdagen startade på morgonen den 24:e som vanligt med att värma vatten och sedan till krossning av malten som i och med vår tidigare modifiering av krossen gick precis som den skulle. Under mäskningen däremot fick jag ett mycket stort fall på temperaturen och dett oroade och förvånade mig. Men sedan jag slängt ner ytterligare en termometer som snarare visade att jag hade för hög temperatur kom jag fram till att allt nog egentligen var bra och efter lite omrörning och bytt placering av termometrarna fick jag bättre värden.

Vi har vid tidigare tillfällen under lakning lyckats sabba genom att ha för hög hastighet och det ville inte jag samt att jag hade gott om tid så lät jag lakningen ta god tid på sig. Som kompensation låter jag vörten gå direkt ner i kokgrytan dessutom sätter på plattan efter ca halva lakningen så minskar jag tiden betydligt. När lakningen så var klar tog jag ett mätvärde för PBG, detta visade 1.053 mot estimerade 1.040 detta ger en effektivitet på ~75%. Hur är denna stora skillnad möjlig undrar man då? Martins och min teori är att vi kan få en mycket bättre effektivitet när vi använder "normala" maltsorter och ska tänka på detta när vi skapar recept i framtiden, i detta fall hjälptes också nog PBG upp en del av att avkokningen börjat innan jag mätte genom mitt val att laka ner i kokgrytan och tidig start av uppkokningen.

Koket i övrigt gick som det skulle och när jag började närma mig avkylning och överföring till jäskärlet kom Martin över för att ge ett par extra händer. Det är mycket lättare i dessa tunga moment att vara två även om det går att vara ensam.

Till slut står nu brygden på jäsning och bubblade fint och väntar på att efter 2 veckor läggas på ett 18l fat.

Som slutsats kan man säga att det går bra att brygga själv men är betydligt roligare att göra i grupp samt att man har någon att spela PS3 med.

Bryggprotokoll Ekman Ale Birthday Wave (18l) 75% BVE
Malt & Extraktgivare
4,35kg Pale Ale malt
0,25kg Carapils
0,25 Caramel

Försockringsrast 66ºC - 60 minuter

Humle
10g Cascade 7,6% α-syra - 20 minuter
20g Amarillo 9,4% α-syra - 15 minuter
25g Columbus (Tomahawk) 17,9% α-syra - 10 minuter
25g Cascade 7,6% α-syra - 5 minuter

Övrigt
Protafloc, Jästnäring

Jäsning
14 dagar primär - Wyeast #1272 American Ale II

OG 1.055 - 37,7 IBU - 16,6 EBC - FG 1.008 - Alc 6,1%

Deltagare: Patrik (med assistans av Martin)

Ingredienser

Bryggutrustning med ny isolering

Lakning direkt ner i gryta

Ensambryggare
(Självklart är fotot taget med självutlösaren på kameran)

2 kommentarer:

Martin sa...

Synd att man kanske inte får smaka på en färdig produkt. Jag yrkar på att någon 33cl-flaska sparas :)

Patrik J sa...

Vi får väl se om det går att ordna ett smakprov till bryggassistenten.